Aquest mes d'octubre han començat les actuacions del Pla Educatiu d'Entorn de Calaf, corresponents al curs 2009-2010. Així, ja funciona la Biblioteca Oberta al CEIP Alta Segarra, que es farà tots els dilluns, dimarts i dijous de 17 h a 18h. També s'han encetat els Patis Oberts al mateix centre educatiu, que es realitzaran els dimecres i els divendres a de 17 h a 18 h (un grup cada dia). Finalment, ha començat la iniciativa “Anem a jugar a l'escola” dirigida a infants de 2 a 10 anys. Tots els dissabtes hi haurà 2 grups rotatius, un de 9.30 h a 11.30 h i l'altre d'11.30 h fins a les 13.30 h (al CEIP Alta Segarra).D'altra banda, els alumnes de 2n a 4t d'ESO de l'IES Alexandre de Riquer van anar a Igualada a veure l'exposició “I TU, DE QUÈ VAS?”, de la Diputació de Barcelona, que treballa la prevenció de drogodependències en joves de 12 a 16 anys. A més a més, durant els dies 27 i 28 d'octubre s'han realitzat a l'IES unes xerrades en horari escolar per als alumnes que havien visitat l'exposició. Finalment, el dimecres 28 es va realitzar una conferència sobre aquest tema adreçada als pares i mares, a la Biblioteca de Calaf. El conferenciant, Antoni Duran, va estar treballant durant molts anys amb joves que havien tingut problemes de drogodependències i actualment treballa en Programes Educatius, com el que presentà, Programa MONEO, dedicat a la informació i reflexió sobre els problemes dels joves amb les drogues.
La xerrada, doncs, va tractar sobre tots els temes relacionats amb les drogues, tant les legals (tabac, alcohol) com les no legals. En primer lloc va fer una breu explicació informativa sobre les drogues i les seves conseqüències. Seguidament, i alternant amb preguntes dels pares, va fer una reflexió sobre el paper dels pares davant d'aquestes situacions. Va insistir en la importància de la comunicació amb els fills, i del paper que com a pares tenim en la seva educació: suport davant de tots els seus problemes, i control, per tal de guiar-los en el camí de l'educació.Finalment, va concloure amb el fet de que la posició familiar respecte a aquests temes, s'ha demostrat que és determinant sobre la conducta dels fills.